محل تبلیغات شما

توسعه و ساماندهی ورزش همگانی

هادی صادقیان

ورزش همگانی جزء ورزشهای آماتوری محسوب گردیده و اهداف آن صرفا سلامتی افراد وشادابی جا معه بوده وضمنا انگیزه درآمدزائی مستقیم در آن وجود ندارد و پدیده ای است که اقشار مختلف مردم اعم از کارمند کارگر در سطوح وصنوف مختلف-بازاری-هنرمند-صنعتگر نظامی وانتظامی -دانش آموز و دانشجو -کشاورز وروستایی--پزشکان ،اساتید دانشگاهها و فرهنگیان مرفهین وفقیران جامعه در کلیه سطوح سنی و تفکیک جنسیتی زن ومرد بصورت داوطلبانه و عشق و علاقه شخصی به صورت فردی و جمعی به ورزش همگانی در منازل ، اماکن مختلف ورزشی ،کوه ودشت و در رشته های مختلف ورزشی به صورت مستمر و برنامه ریزی شده به آن می پردازند.

رشته ها و فعالیتهای ورزش آماتور عموما ” به دو گروه همگانی و قهرمانی تقسیم بندی شده اند . ورزش های همگانی به ورزشهایی گفته میشود که هدف از آن صرفا”سلامتی بوده و کلیه اقشار و شهروندان در کلیه سطوح سنی و جنسی و به فراخور استعداد،علاقه وآمادگی جسمانی به آن می پردازند ولی پرداختن به ورزش قهرمانی ، استعداد روحی و روانی خاصی را می طلبد.ورزش همگانی شامل اکثر رشته های ورزشی فدراسیونهای ورزشی کشور می شود لیکن مدیریت اجرائی شبکه ورزش همگانی بسیار گسترده و پیچیده است و به همین دلیل در اکثر کشورهای موفق در امر توسعه پایدار ورزش همگانی ، مدیریت اجرائی شبکه ورزش همگانی را به هئیتهای ورزشی ، موسسات عمومی غیر دولتی همچون شهرداریها و ، انجمنها و تشکلهای اجتماعی ومردمی واگذار نموده و دولتها نقش تگذاری وبرنامه ریزی کلان وحمایت مالی و مادی دارند. در تعاریف و اصطلاحات کارشناسی و قانونی به مواردی همچون رایگان بودن ورزش در بند ۳ اصل سوم قانون اساسی (منظور ورزش آماتور می باشد ) ، متفاوت بودن بعضی از رسالت های ورزش آماتوری (همگانی و قهرمانی )از ورزش حرفه ای (شغل ورزشی)،اامات اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون تهای کلی آن ، ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اهداف چشم اندازنظام- مفاد قانون برنامه چهارم و پنچم توسعه و برخورد می کنیم که مدیران ورزشی را مم می نماید تا دقیقا ” اهداف و رسالت ورزشهای آماتوری و حرفه ای را با وظایف تعریف شده وز ارت ورزش وجوانان ، دولت و اهداف نظام تفکیک و با فرآ یندهای قانونی اقدام نمایند تا بتوانند روندی پایدار و موفق به همراه رعایت حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی در پیش رو داشته باشند.

۱ واگذاری رایگان اماکن ورزشی به فدراسیونها و هئیتهای ورزشی آماتوری تجدید نظر و اصلاح در فرآیند اجاره اماکن ورزشی و ارائه خدمات ورزش آماتوری (ماده ۸۸ ) در قبال وجوه نسبتا غیرمقبول که نتیجه دفع داشته و به دلیل بالا بودن شهریه د ریافتی منجر به کاهش آمار و علاقمندان ورزش آماتوری در سطوح مختلف سنی و جنسی شده و میشود در صورتی که بند سوم اصل ۳ قانون اساسی دولت را مکلف نموده در حد امکانات ورزش آماتور را به صورت رایگان ارائه نماید.

-۲ ساماندهی وضعیت مدیریتی ، ساختاری و قانونی فدراسیونها و هئیت های ورزشی آماتوری با واگذاری اماکن ورزشی متعلق به ورزش همگانی به فدراسیونها و هئیت های ورزشی استانها و شهرستانها ، بازسازی واستقلال ساختارهای اداری ، مالی و مدیریتی این موسسات عمومی غیر دولتی کاملا اامی به نظر می رسد لیکن ضمن ساماندهی و رسیدگی به وضعیت ساختاری ، مدیریتی به همراه تاکید به رعایت دقیق آئین نامه مالی و معاملاتی موسسات عمومی غیر دولتی و فدراسیونهای ورزشی آماتوری با تفکیک امکنه ورزشی ورزشهای آماتوری از حرفه ای و واگذاری رایگان آنها با رعایت فصل پنجم -اموال دولتی قانون محاسبات عمومی وآئی ن نامه مربوطه (ماده ۱۱۰ و ۱۲۰ )به فدراسیونها و هئیت های ورزشی و دیگر موسسات عمومی غیر دولتی (ماده ۵ ق .م.ع) با انگیزه واگذاری تصدیگری به بخش غیر دولتی و تعیین نمود ن شهریه معقول و منطقی ، با انگیزه مشارکت و همکاری شهروندان در امور خیریه نه کسب درآمد این مهم را ساماندهی نمایند با عنایت به اینکه در مفاد ماده ۸۸ دستگاههای اجرایی را مجاز به این امر کرده نه تکلیف.

-۳ افزایش اعتبارجهت استفاده دائم مدارس و دانشگاهها از اماکن ورزشی خصوصی و دولتی و غیر دولتی در ساعات ورزش در قبال پرداخت شهریه ۴ دانش آموزان و دانشجویان و قشر عظیم جوان جامعه در صورت محیا شدن امکان پرداختن به ورزش همگانی ، ضمن تاثیر موثر در ارتقاء سطح سلامتی و شادابی جامعه و افزایش اشتغال بخش خصوصی فعالین و مربیان ورزشی ، خواهد توانست در کشف استعداد های قهرمانی مفید فایده باشد

 

رابطه متقابل ورزش و اقتصاد

مولفه های توسعه ورزش

ورزش‌های شبه حرفه‌ای و ورزش‌های حرفه‌ای

ورزش ,ورزشی ,، ,همگانی ,آماتوری ,های ,ورزش همگانی ,غیر دولتی ,به ورزش ,موسسات عمومی ,های ورزشی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دلنبشته های تابناک